CONTROLEKAARTEN, zo doe je dat...
Wat is een route-controle-kaart?
Elke deelnemer ontvangt bij de start een zogenaamde route-controle-kaart.
Elke vereniging heeft zijn eigen model, maar het is in alle gevallen een kaart waarop, behalve de namen van de bestuurder en/of navigator, ook de starttijd en de finishtijd van de equipe staat vermeld.
Als het een rit met meerdere trajecten betreft dan is er ook ruimte voor de tijden van de vaste tijdcontroles.
Het invullen van de route-controle-kaart:
Het bovenste gedeelte wordt ingevuld door de mensen achter der inschrijftafel.
De vakjes 1 tot en met 60 van de kaart is ruimte voor het invullen van de controles die je onderweg aandoet. Altijd invullen van links naar rechts.
Het woord aandoen is wellicht een beetje vreemd omdat het merendeel van de controles onbemand is. Dat wil zeggen: er is alleen een bordje met daarop een letter (A, B, C , enz.) of een getal (1, 2, 3, enz.). Het kan ook een stempelcontrole zijn waarbij je zelf een afdruk op de kaart moet plaatsen. daar onder zie je de vakjes voor het beantwoorden van de vragen (indien van toepassing).
Verder zie je een aantal vakjes met berekende passeer tijd en vakjes met werkelijke passeer tijd.
De berekende passeertijd wordt door de rekenkamer ingevuld, de werkelijke passeertijd wordt door een official bij een vaste tijdcontrole of bij de finish ingevuld.
Als de werkelijke passeer tijd eerder of later is dan de berekende passeer tijd dan is er sprake van tijdsoverschrijding en dus van strafpunten, meestal een strafpunt per minuut.Op het onderste gedeelte van de kaart is verder nog ruimte voor de rekenkamer om het totaal van de strafpunten te berekenen. Dit is voor de deelnemer echter van geen belang.
CONTROLEKAARTEN zo doe je dat...
- Je vult de controles in van links naar rechts (en van boven naar beneden),
- Geen herstelcodes opschrijven,
- Niet knoeien of verbeteren in de kaart want dat wordt altijd fout gerekend,
- Schrijf de controles eerst even op een kladje of in de kantlijn van je routebeschrijving, kun je tijdens de route nog discussiëren of je deze wel (of niet) gaat opschrijven
- Geen RODE pen gebruiken maar gewoon blauw of zwart,
- Zorg bij een bemande controle dat je alle controles, die je eerst in klad hebt opgeschreven, op je kaart hebt genoteerd en geef dan pas je kaart af, anders moeten we helaas al het voorgaande fout rekenen.
- Schrik er niet van als je meerdere keren bij dezelfde controle komt, maar schrijf bij elke passage wel de controle (letter of getal) op je kaart